De kracht van aandacht

De indiaan en de wolven

Heb je wel eens het verhaal gehoord van de indiaan en de twee wolven? Zo niet, zal ik het je vertellen: Er was eens een oude man, een indiaan. Hij zat vaak bij het kampvuur met zijn kleinzoon en deelde dan zijn levenslessen met hem. Op een dag vertelde hij hem een verhaal over de witte en de zwarte wolf.

Hij zei: elk mens heeft als het ware 2 wolven van binnen. De ene wolf is zwart. Deze wolf staat voor alles wat slecht is: jaloezie, hebzucht, woede, leugens, egoïsme en wrok. De andere wolf is wit. De witte wolf staat voor alles wat goed is: liefde, vreugde, geduld, nederigheid, compassie, vrede en hoop.  Deze 2 wolven zijn bijna altijd met elkaar in gevecht. Het is een levenslange en spannende strijd.

In de stilte die volgde, dacht de kleinzoon na over wat zijn grootvader had verteld. Na een poosje vroeg hij: Grootvader, welke wolf zal het uiteindelijk winnen? Het antwoord van de oude indiaan was heel kort: de wolf die jij voedt!

 

De indiaan en de wolven

Alles wat je aandacht geeft groeit

Dit verhaal illustreert hoe jouw gedachten iets in leven kunnen houden. Gedachten zijn de motor van ons gedrag. Ze bepalen hoe jij je voelt en waar jij je druk om maakt. Met andere woorden: alles wat je aandacht geeft groeit. Dat is niet zomaar een gevleugelde uitspraak. Nee het heeft alles met de neuroplasticiteit van je brein te maken. Dit is het vermogen van je brein om zich te herstellen en nieuwe patronen te genereren. Dat betekent dat de dingen die jij aandacht geeft uiteindelijk daadwerkelijk worden omgezet in patronen in je hersenen.  Wil je daar meer over weten? Lees dan eens: Gebruik je hersenen, van dr Caroline Leaf.

Veel onderzoek van de afgelopen jaren heeft aangetoond dat ons brein zich gedurende ons leven voortdurend aanpast en ontwikkelt. Onze hersenen ontwikkelen zich onder invloed van wat we horen, zien, doen, voelen én denken. Zo’n verandering vindt niet van de ene op de andere dag plaats, maar is een continue proces in je brein.         

Het feit dat je brein zich kan aanpassen is natuurlijk fantastisch. Vooral het feit dat dit gebeurt onder invloed van ons gedrag, waarnemen en denken. Dit betekent dat het er echt toe doet waar je aandacht aan geeft. Wanneer jij positief en optimistisch in het leven staat heeft dit dus een mooi effect op je brein. Maar het tegengestelde is natuurlijk net zo waar. Daarom is het van belang dat je ontdekt hoe jij je aandacht kan richten op dingen die een positief effect hebben op jou en je brein. Want alles wat je aandacht geeft groeit echt.

Wat is aandacht eigenlijk?

Er worden veel verschillende betekenissen gegeven aan aandacht. Een mooie betekenis die ik tegenkwam zegt dat aandacht gerichte belangstelling of interesse is. Het heeft iets in zich van bewust zijn, van oplettendheid. Dus dat je opzettelijk over iets nadenkt. Daar zit meteen de les wat mij betreft: wees je bewust van waar jij jouw aandacht aan geeft. Pak daarin de regie.

De meeste mensen hebben de neiging om veel tijd te besteden aan dingen die ze eigenlijk niet willen. Natuurlijk is het lastig om je problemen weg te duwen. Dat is ook onnodig en zeer onverstandig. Als er zaken zijn in je leven die jij als lastig ervaart, dan is het juist heel belangrijk om de tijd en rust te nemen om er mee om te leren gaan. Maar het is wel mogelijk om je aandacht te verschuiven in de richting van meer positieve dingen. Zodat je niet 100% van je tijd besteedt aan je problemen. Want alles wat je aandacht geeft groeit tenslotte.

Hoe pak je dat aan: meer aandacht voor het positieve?

Dankbaarheid

Als je elke dag stilt staat bij wat er wél is, zul je meer aandacht krijgen voor de mooie en goede dingen in jouw leven. En houd hierbij in je gedachten dat het vooral gaat om het gewone: de zon op je huid, een spontaan gesprekje in de supermarkt waar je blij van wordt, of een lief complimentje dat je kreeg. En wil je die mooie dingen onthouden? Schrijf ze dan op! Want onderzoek toont aan dat wat wij opschrijven, beter wordt opgeslagen door ons brein.

Neem rust van je denken

Door pauze te nemen en echt even te ontspannen komt er rust in je gedachten. Misschien niet meteen, maar als je het even de tijd geeft zeker. Luister bijvoorbeeld een poosje naar je favoriete muziek, neem de tijd voor je hobby, lees een fijn boek of staar een poosje uit het raam. Het maakt niet uit wat het voor jou is, het is vooral belangrijk dat je regelmatig pauzeert en je brein rust geeft.

Ga naar buiten

Elke dag even buiten zijn geeft letterlijk ademruimte. Let eens op je zintuigen tijdens een lange wandeling. Wat hoor je, wat zie je, wat ruik je…sta er eens bewust bij stil. Je zult zien dat een poosje buiten vertoeven je nieuwe ideeën en inspiratie geeft en dat het je stilzet bij wat jouw aandacht verdient.

 

Geef aandacht

Lievelingsdingen

Neem de tijd om te bedenken wat je allemaal leuk vindt en maak er een lijstje van. Waar wordt je blij van? Of vrolijk? Van welke dingen geniet jij? Herinner jezelf daar regelmatig aan, zo houdt je focus op dingen die voor jou van waarde zijn. Je kunt ook een ‘bucket list’ maken van de dingen die je nog graag eens zou willen doen of de plaatsen die je wilt bezoeken. Nog beter: plan meteen voor de komende tijd momenten in dat je met al dat leuks aan de slag gaat. Met andere woorden: plan de tijd in om er aandacht aan te geven.

Maak visueel waar je aandacht aan wilt schenken

Ben je visueel aangelegd? Dan is het een goed idee om letterlijk in beeld te brengen aan welke dingen je graag aandacht wilt schenken. Dat doe je bijvoorbeeld door een groot vel papier te pakken waarop je met foto’s, plaatjes en teksten weer geeft waar jij je tijd mee wilt doorbrengen. Ook Pinterest is hierbij een leuk hulpmiddel. 

Formuleer dingen anders

Lukt het jou niet goed om je aandacht te verschuiven naar positieve dingen? Formuleer jouw woorden dan eens op een andere manier. Dus in plaats van: wat wil je niet, formuleer je wat je wél wilt. Door je woorden positief te gebruiken zul je merken dat er al een hoop negativiteit uit je taal én dus uit je hoofd verdwijnt. Misschien niet meteen, maar blijf er lekker mee oefenen.

Omdenken

Bij omdenken kijk je naar je werkelijkheid en onderzoek je wat je daarmee zou kunnen doen. Je leert in plaats van ja, maar… te denken in termen van ja, en… Daardoor ontstaan heel nieuwe mogelijkheden, die je eerst misschien nog niet voor mogelijk hield. Ken je het nog niet? Hier lees je er meer over.

Welke wolf geef jij te eten?

Even terug naar het verhaal van de wolven. Welke wolf laat jij winnen? Waar geef jij aandacht aan? Je ziet het, er zijn heel veel mogelijkheden om je aandacht te richten op het positieve. En om je negatieve denken om te buigen. Dat betekent natuurlijk niet dat al jouw problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Maar het helpt je wel om je te denken te richten op wat meer positiviteit. En lukt dat even niet om wat voor reden dan ook? Wees dan niet te streng voor jezelf. Want het is helemaal niet erg om het op een ander moment opnieuw te proberen.

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email